DaciaDacia

Laatst bijgewerkt : Vrijdag, 29.09.2017

Dacia !

 

DaciaDacia is een Roemeens automerk.

Voorheen was UAP (Uzina de Autoturisme PiteștiAutofabriek Piteşti) een staatsbedrijf, tegenwoordig behoort de fabriek volledig tot de Franse Renault-groep. De naam verwijst naar het oude Dacië, ongeveer het huidige Roemenië.

In 2014 werden zo'n 510.000 voertuigen van dit merk verkocht.

Geschiedenis:

De fabriek werd in 1952 in Colibași (tegenwoordig: Mioveni, een voorstad van Pitești) opgericht als fabriek voor onderdelen voor vrachtwagens. De leveringen waren vooral bedoeld voor de vrachtwagenfabriek in Brașov. Na modernisering van de fabriek werd in 1967 de grondsteen voor de uitbreiding tot personenautofabriek gelegd. Al in de eerste fase van de opbouw van productiefaciliteiten gebruikte men de ondersteuning van specialisten van de Franse Renault-fabriek.

 

Op 20 augustus 1968 liep de eerste personenwagen van het type Dacia 1100 van de band. In 1969 begon de montage van de Dacia 1300, een licentie van de Renault 12 die door Dacia in vele varianten gebouwd zou worden. Van dit basismodel rolde in juli 2004 het laatste exemplaar als Berlina van de band. Dit betekende het einde van een tijdperk van bijna 35 jaar waarin de auto, net als de Oost-Duitse Trabant, uitgroeide tot een symbool van het communisme en het straatbeeld in Roemenië nadrukkelijk bepaalde. De auto werd ook in versies gebouwd die nooit door Renault gevoerd werden, zoals een Pick-up met enkele of dubbele cabine, deze uitvoering werd in de volksmond Papuc (pantoffel) genoemd.

Onder de typebenamingen Dacia 18 en Dacia 2000 werden begin jaren tachtig uit originele onderdelen en in geringe aantallen de Renault 18 en Renault 20 gemonteerd. Een oorspronkelijk voorziene productie van de R18 in grote aantallen werd ten gunste van eigen ontwikkelingen gestaakt. In 1986 werd, na 6 jaar ontwikkelingstijd, de Dacia 500 met als bijnaam Lăstun (zwaluw) voorgesteld, deze was bedoeld om de massamotorisering in Roemenië goed op gang te brengen, hiervoor werd in Timișoara de fabriek IAT (Interprinderea de Autoturisme Timișoara, voorheen Tehnometal) omgebouwd. Eind jaren tachtig kwam de productie moeizaam op gang maar een succes zou het niet worden.

 

 

Deze site kon slechts ontstaan door én dankzij het schitterende werk van Ger Nijkamp !

Disclaimer | Contact | Opgesteld 01-05-2007
Laats bijgewerkt Vrijdag, 29.09.2017